قائمة المدونات الإلكترونية

مجموعات Google
اشتراك في افلام - صور - مقاطع بلوتوث - رقص خليجى
البريد الإلكتروني:
زيارة هذه المجموعة

المتابعون

إحصـائيــــات

free counters

ابو ركبه

اخبارك يا برايد و احوالك بعد السلام و التحيه و الذي منه احب اختار لك انا من المجموعه بتاعتي العريس ابو ركبه
طبعا انا قلت لك انا عندي 23 سنه لسه يعني مدخلتش في قاموس القطر فتها و الكلام ده بس انا و لله الحمد ماشيه في الطريق ده , قلت لك يا برايد اني الحمد لله من نواحي كتير كويسه و دي مشكله في الزمن ده لانك بتلاقي كل من هب و دب عايز يفوز بالحاجه النادره دي و ده مش غرور و لا كلام من عندي و الله بس ده اللي بيتقلي خصوصا مع نسبه العرسان العاليا اللي بتيجي ( الله ما لا حسد) وطبعا كلهم فشنك,,,
ما علينا

تبدأ الحكايه يوم ما رحت الشركه القديمه بتاعتي و اللي اتعينت فيها لسببين اني شاطره و عنيا خضرا
المهم كنت كل ما امشي في الكريدور بتاع الشركه اسمع همس ورايا و لمذ للموظفين و منهم و احد ما شاء الله بدقن و شيخ
و نظرا لاني متربيه ما كنتش بتسكع علي المكاتب و لا احاول انقل كلام و اتطقس علي اللي بيحصل
كنت كيف البطه البلدي يا برايد يا ختي –و لازلت – المهم بقيت شايفه الشيخ ده كل ما يشفني عنيه تلمع
عارفه انت اللمعه دي اللي في الرجاله اللي تخوف –يا دي النيله و ده عايز ايه ده كمان, ,, انا ناقصه ما اللي قبليه كان عايز يدخلني في الجماعه الاسلاميه لانه شاف فيا رغبه للاتجاه الصحيح و الصلاح و اني ممكن اكون اخت من الاخوات , ده متنيل متجوز عايز ايه ده كمان , هيطبق مثني و ثلاث و رباع عليا خيبه قويه .
و كنت بخاف منه موت ,
لحد ما راح لزملتي اللي اكبر مني و متجوزه و قالها انا عايزك في موضوع بخصوص البنت اللي معاكي , بصراحه كده انا كنت بتصنت عليهم و راميه و داني و سمعته بيقول كده و عملت عبيطه , المهم مشيوا الاتنين و انا عماله اقول يخيبك راجل بقي يا مدهول عايز تتجوزني , يا خبر يا خبر ده قد ابويا

جت صحبتي و بصت ليا بنظره خبيثه و انا قالبي كان بيتنفض من الغيظ و الخوف, و قالت لي ده عم الشيخ سالني عليكي و قال انه عايزك لخوه الصغير و خليكو معايا في صغير دي و افتكروها كويس
بجد !!ده انا,,, بقي كل الفحص و المحص ده عشان اخوه امال لو هو اللي عايز يتجوز كان عمل ايه المهم قلت الراجل بيعز اخوه ,,, وعرفت بعض التفاصيل زي ان العريس مهندس و عنده 26 سنه و ده اكيد طبعا سن مثالي ليا و اخلاق و خلافه ,,,, الخ الخ

اتفقنا نروح النادي يوم الصبح عشان هو ده الوقت الفاضي ليه و اهو ناخد اليوم من اوله . و كالعاده سحبت امي المسكينه و قلنا نقابل العريس و امه ,عشان نبقي علي راحتنا و نستني سهم كيوبيد يرشق في قلبنا- و جع في قلبه -
طبعا لاني بنت مودرن و روشه كنت ديما بقول لازم العريس يشفني علي طبعتي يعني مش لازم الايشارب ابو ترتر عشان يزغلل عنيه و الا الميكب الفاقع و التحديد عشان اكبر شفايفي و ابقي اليسا. رحت عادي جدا بجيب جينز و كوتشي و سويت شيرت لطيف كده بنوته علي الاخر,,,, ما احنا رايحين النادي بقي, الصبح بقي, هلبس ايه يعني سواريه, عيب,, , المهم و الاهم ان انا اؤزعه و قله علي الاخر و لما بلبس الكوتشي ببقي ازعنن بنت في الدنيا مع الجيبه ببقبي تقريبا لا أري بالعين المجرده

وجت اللحظه الحاسمه,,,,, و ركنت العربيه بتاعتي و شفته بيركن ما كانش باين اوي هو ايه بس اللي كان و اضح انه شب جسمه كويس ما شاء الله باين جوه العربيه وبعديييييييين...
تم تم تشششششششششششششش( موسيقي تصوريه) لما يا جماعه المارد خرج من القمقم اااقصد العريس خرج من العربيه
بالظبط يا جماعه نفس احساس الاعلان بتاع ميلودي تتحدي الملل تقريبا نفس النظر بتاعت الراجل اللي طلع من العربيه و ميلودي اتسرع منه
لا تتخيلو قد ايه هو ضخم و بكرش كبيييييييييييير لا يمكن يكون رباه في 26 سنه بس لا, ده اكيد و اخده ورث من جده و او جد جده او جد جد جده


مش مهم , يا بت خالي المركب تمشي
و اهو ضل رجل و لا ضل حيطه و ده مش اي رجل هيعمل ضل كويس في ايام اغسطس و الحر, ديتها بس يفرد كفه فوق دماغك و هيبقي مظله و لا مظلة استاد القاهره, و بالنسبه للحيطه فهو ماشي بيها ,,, معلش شوفي الجوهر و سيبك من المظهر

طبعا ما قولكمش علي مدي الفرحه الي هو كان فيها ,, طبعا لاقي عروسه بلاستك يلعب بيها لما يكون زهقان حاجه كده فك و تركيب بالنسبه له و ده كان نفس انطباع مامته اللي مش قادره افهم لحد دلوقتي و لدته ازاي لكن دي الحكمه الاهيه اللي و ضعها في الام!! بس اللي متاكده منه انه ما نزلش زينا كده
استغفر الله باخد ذنوب بالهبل ,,, (وهو اللي اتعمل فيا مش ذنوب) ما علينا

الانيل بقي ان حضرته كان لابس بدله رمادي من بتوع الارشيف و كانت يادوب يا دوب دخله فيه (مافيش مقاسه بقي نعمل ايه) و طبعا لان اليوم كان حر و الصبح,, كان بيشر عرق ( ما أكيد طبيا نسبه الدهون اللي علي قلبه عاليا) حسيت و الله اني و اقفه قدام يحي شاهين او عماد حمدي
من غير تطويل قاعدت معه علي اساس اني لازم اشوف الجوهر
الجوهر يا دودو الجوهر يا حببتي ما تتخضيش يا ماما لازم تكوني عاقله( ده انا بصبر نفسي)
ااااااااااااااااه

جه الجوهر,,, الاستاذ مش مجرد شكله ضخم و كانه جايب مراته و عياله جوه الجكته لا ده لاستاذ بيكلمني كانه راجل عنده 56 سنه مش 26 انا فضلت فاتحه بوقي لحد لما جيت اقفله و جعني,, الفك السفلي نمل يا برايد يا اختي
من كتر الكلام اللي قاله بقيت بقوله حضرتك بشكل لا ارادي,,,,,بجد كبير جدا في كل حاجه
و سئالته هو انت ارتبطت قبل كده قالي ااااااااااه ارتبطت مرتين
لما فتح بوقه و قال كده حسيت ان البنتين دول بلعهم قبل كده و طلعين وارا لسان المزمار بيقولولي طلعينا من هنا
( يا ماميييييييييييييييييييي)
فضلت ساكته و شايله في قلبي اعرف دماغه فيها ايه بجد انا مش عايزه اظلم حد و برده عاااااا مش عايزه اتظلم
علي الرغم من اني بشتغل و هو عارف ده و اخوه جايبني من الشركه لا انه شرط عليا اني اقعد في البيت لاني جميله و جوهره مكنونه و لازم يحافظ عليها ( اكيد عايز يربيني زي البط عشان ابقي اده) كلام جميل بس اللي اجمل انه ليه اختار و احده بتشتغل من الاصل؟ و لاغرب انه بيقعد من الساعه 6 الصبح ل 9 باليل في الشغل, و انا مفروض اكون حاطه ايدي علي خدي استناه!!!!! ماشي,, حاضر,, مفيهاش حاجه,, الست ما لهاش غير بيتها و عيالها برده

المهم فجأه
عيني جت علي ركبته
لاااااااااااااااااااااا
حرام
لحد كده بقي و ستوب
بدون مبالغه او تهريج
ركبته قد دماغي
حقيقي ركبته ,
الركبه اللي هي المفصل ده ,,اللي في الرجل, الصغنن ده,
قد دماغي

سعتها قمت و قولت الله يلعن ... العقل و الجوهر و النيله ,,لا جوهر و لا مظهر و ندهت علي امي و قلت لها اجري اجري يا ماما لحد ما اسهيه و احصلك قبل ما نتبلع ده يشوف له و احده يا دوب اد امه تعرف تتفاهم معه


التعليق بقي بتاع ماما ....... اني بتتبطري,,,بس انا كنت علمي و اخدت فيزياء و عارفه يعني ايه كتله و حجم
و الاغرب انها بتقول عليه و شه بيبي فيس ,,بالزمه بيبي فيس ده
فيس متركب عليه بيبي
حسبي الله و نعم الوكيل
و اشوفك في بيت العدل و ما يشمتش فيكي عدو يا حببتشي
إمضاء حبيبتشك دودو


قصتها و بأسلوبها

0 التعليقات:

إرسال تعليق

نسايم : الشرق